KUALA LUMPUR: SME Corp Malaysia (SME Corp) menyasarkan potensi jualan RM20 juta, termasuk melalui perlawanan perniagaan, sempena Minggu Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (MSME) yang berlangsung di seluruh negara sehingga 4 Julai.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Rizal Nainy berkata sasaran yang ditetapkan adalah dua kali ganda berbanding RM9.7 juta yang dicatatkan semasa Minggu MSME yang diadakan dalam talian tahun lepas, lapor BK.
Beliau berkata sasaran peningkatan itu adalah relevan kerana Minggu MSME tahun ini diadakan secara bersemuka dengan program padanan perniagaan dengan pasar raya seperti Aeon Big, Mydin, Sabasun dan Giant.
“Tahun lalu, lebih 75 aktiviti dilaksanakan sepanjang Minggu PKS seperti e-pameran, jualan produk, aktiviti padanan perniagaan dan sesi perkongsian ilmu melalui webinar, ceramah dan ‘pocket talks’.
“Semua aktiviti ini dilaksanakan secara dalam talian menerusi platform MSME MyAssist. Justeru, kami yakin sasaran RM20 juta itu boleh dicapai kerana ia dijalankan melalui proses jualan secara bersemuka dan dalam talian,” katanya selepas melancarkan Minggu MSME 2022 Terengganu baru-baru ini.
Majlis itu dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Sumber Manusia, Industri Mikro dan Hal Ehwal Pengguna Terengganu Mohd Nurkhuzaini Ab Rahman.
Bertempat di Pusat Bandaraya Kuala Terengganu, seramai 42 usahawan Terengganu menyertai Minggu MSME 2022, dan Terengganu merupakan negeri kedua selepas Perak yang melancarkan inisiatif itu.
Rizal berkata sebanyak 183 program keusahawanan dan aktiviti tarikan pengunjung telah dirancang di seluruh negara sepanjang Minggu MSME 2022 melibatkan pelbagai kementerian, agensi, kerajaan negeri, syarikat berkaitan kerajaan, pasar raya, persatuan dan dewan perniagaan, sekolah, institusi pengajian tinggi. dan institusi kewangan.